Rättvist?

En sak som jag stör mig på, det är att på vissa sommarjobb och liknande så får man inte alltid lika lön fast än man kan ha lika stor erfarenhet (eller lika lite) av det man håller på med, fast än man gör exakt samma sak i med samma effektivitet!

 Anledningen till denna löneskillnad är ålder. Är man olika gamla så får man olika lön upp till när man fyller 18 år.

Jag frågar mig själv, varför ska de yngre ha mindre betalt, det kan till och med vara så att den yngre personen har långt mycket mer erfarenhet men fortfarande får en lägre timlön än någon som är äldre.



Kan någon förklara detta för mig, varför det ska vara så, då skulle jag bli väldigt lycklig!

Och om ni tänker ”nej, men så är det väl inte” så kan jag tala om för er att så är det tyvärr visst på en hel del jobb, oftast sommarjobb eller tillfälliga jobb!

Kom med argument, ska det vara såhär och i sånt fall, varför ska det vara så? 

Kommentarer
Postat av: Anonym

För att tid är pengar. En äldre människa har i de flesta fall mer erfarenhet, varför arbetsgivare ger denna mer i lön. På det sättet slipper de utvärdera varje enskild anställd, vilket sparar tid/ arbete och därmed pengar. Pengar pengar pengar.

2008-09-02 @ 22:22:57
Postat av: allicen

Tänkte först på att den som är yngre inte alltid får utföra vissa delar i ett jobb.. men efter lite funderande kom jag på att det ju faktiskt finns jobb där man gör precis samma saker.



Jag jobbar mycket med sånna här frågor, men har faktiskt aldrig tänkt på just det här och ska absolut ställa frågan till mina kollegor!

Tack för en väldigt bra synpunkt!!

2008-09-25 @ 15:25:52
URL: http://allicen.blogg.se/
Postat av: M

hej Jag undrar bara om du har tagit det här fotot? Det är helt fantastiskt! så om du har det, hatten av till dig, du är begåvad :)



bra blogg :)

2008-09-25 @ 15:50:51
Postat av: Frida

Du som har tagit bilden? Skit snyggt ! :)

2008-09-25 @ 18:53:40
URL: http://algerstam.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback