Mickes Fotoskola del 3!!

Jaha, känns som om vi börjar komma igång med denhär fotoskolan nu, vad känner du? Var de 2 föregående lektionerna förståerliga? Om inte så är det bara att fråga så ska jag försöka förklara!

Ohh well, moving on!

Idag ska jag gå igenom lite om ISO!
Så vitt jag vet så finns det en ISO-inställning i alla digitala kameror, åtminstonde i alla digitala systemkameror. ISO-känslighet kommer från början från filmen som man hade i analoga kameror. Filmen var olika ljuskänslig och behövde därför mer eller mindre ljus för att skapa likljusa bilder.

I en digital kamera så behöver man inte byta filmrulle för att ändra ISO, oftast så är denna funktion bara knapptryckningar bort. ISO är alltså olika ljuskänsligheter i din digitala kamera. Låga ISO-tal ger lite sämre ljuskänslighet, därmed längre exponeringstid, medan höga ISO-tal ger bättre ljuskänslighet och kortare exponeringstider.

Men som ni alla vet så får man aldrig något gratis här i livet, det finns nästan alltid en baksida och så är det även i detta fall. Om man anväder höga ISO-tal så kommer man att få något som kallas brus. Jag ska försöka visa på dessa bilder vad brus är för något.


(denna bild har ISO 200)

Den här bilden ovan är tagen i mitt kök, jag har använt olika saker för att man ska kunna se hur bruset blir på olika ytor. Jag har använt stativ så att alla bilder ska bli exakt lika. Alla bilderna är tagna med bländare 10 för att ge skärpedjup. Det som jag ändrat är ISO-känsligheten mellan de olika bilderna och låtit kameran ändra exponeringstid för att alla bildern ska bli lika ljusa. Jag kan använda ISO-känslighet mellan 200-3200 på min Nikon D40, det är väl olika på olika kameror antar jag. Det området som är inringat med den blå fyrkanten är det området du ser nedan. Jag har klippt ut denna bit ur alla bilderna med de olika ISO-känsligheterna så att du kan jämföra bruset. Med andra ord så såg alla bilder ut precis som den här bilden ovan gör fast med olika ISO-inställningar.



På första bilden med ISO 200, exponeringstid: 2.5 sekund, så är den väldigt klar, skärpan är god och, hur ska man säga. Ytan är len! (missförstå mig rätt!)

Andra bilden med ISO 400, exponeringstid 1.3 sekund, så är skillnaden knappt märkbar, god skärpa och lågt brus = lite brus

Bild Nr.3 där jag hade ISO 800 och exponeringstid 0.62 sekund så syns det lite grann, på luckorna bakom "extra" asken. Ytan är lite kornig! Detta mina damer och herrar är brus!

Bild Nr.4, ISO 1600, exponeringstid 1/3 sekund, så syns bruset mycket tydligare och skulle man vilja använda denhär bilden på något vis, t.ex. till en stor utskrift så kommer man antagligen se bruset på bilden.

Bild Nr.5, ISO 3200, exponeringstid 1/6 sekund. Bruset syns nu tydligt och åtminstonde jag börjar allvarligt att störa mig på det när det blir så mycket som det är nu.
Här nedan ser du hela bild Nr.5


Enlig mig så blir det inte så vackert med en massa brus utan bara störade så därför försöker jag alltid fota med så låga ISO-tal som möjligt. Fotar man ute så behöver man ofta inte gå upp mycket i ISO för att få till exponeringstider som duger. Dock så är det där alltid en fin balansgång, precis som allt annat inom foto. Där jag skrivit förklaringar till alla bilder har jag även skrivit exponeringstiden. Som du ser så minskar exponeringstiden när ISO-talen stiger.

 I och med detta så måste man ibland välja, vill jag få en skarp bild eller en bild som är fri från brus eftersom du lättare kan få en skarp bild om du använder korta exponeringstider. Ställer du upp ISO för att få en kortare exponeringstid så får du antagligen en skarpare bild men du får brus i bilden. Har du en längre exponeringstid och lågt ISO så slipper du bruset men risken för en oskarp bild ökar. Till detta kan man även anpassa bländaren för att uppnå olika ljus. Om du funderar på vad en bländare är eller vad den gör så läs del 2 i min foto skola!


 Man måste alltså alltid prioritera vad som är viktigast, lågt brus eller skärpa. Om man sätter till en egen ljuskälla så som en blixt så får man bättre ljusförhållanden och kan därför köra lägre ISO-tal och kortare exponeringstider! Jag ska snacka lite mer om blixtar någon annan gång, men nu ska jag sova!

Kan väl bara tilläga innan jag tar en tupplur att bruset kan se olika ut på olika kameror och olika kameror är olika bra på att ta hand om bruset. Detta innebär att med vissa kameror kan man använda högre ISO-tal utan att bilden blir brusig!

Hoppas att denna lektion har varit lärorik och säg till om det är något specielt som ni vill att jag ska försöka gå igenom!


Kommentarer
Postat av: Missbella

Gud vilken bra blogg, du förklarar verkligen superbra!



JAg är amatörfotograf, precis köpt nikon D40, och tog produktbilder tillmin webbshop www.missbella.se. Första bilderna med vit bakgrund är inte alls bra, men i torsdags tog jag nya bilder med grå bakgrund. Kika gärna på dem här: http://missbellas.blogg.se/2008/september/ar-jag-otursforfoljd.html#comment



Jag kommer definitivt följa din blogg, har lagt till din blogg på min Bloggkoll lista så varje gång du skriver ett nytt inlägg får jag en mail!!!!

2008-09-28 @ 15:34:05
URL: http://missbellas.blogg.se/
Postat av: Sarah

bra sammanfattat, har försökt hitta en enkel "guide" till hur iso fungerar.. kommer följa din blogg för att lära mig mer :)

2008-10-06 @ 20:31:22
URL: http://estailo.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback