Mickes fotoskola del 4!

Hallå! Är det dax igen nu då, del fyra redan! Det går undan så det heter duga, hoppas bara att det inte tar slut på idéer om vad man ska försöka hålla lektion om.

Jaja, idag tänkte jag försöka gå igenom lite basic om vad de olika knapparna som finns på kameran betyder.



Detta är en bild av en Nikon D80 uppifrån. De flesta nikonkamerorna har dessa olika knapparna och inställningarna och de ser så vitt jag vet ut likadant. Jag tror även att andra märken har liknande symboler.

Jag ska börja med att säga att i så vitt jag vet alla systemkameror finns det en ljusmätare som berättar hur kameran tycker ljuset är, för mörkt, för ljust. Den mäter med andra ord bildens ljus. Det som är inringat i rött är en sådan mätare i en canonkamera. Man kan ofta se den mätaren i sökaren och då kan man ändra inställningar utan att behöva ta bort ögat från bilden. Är mätaren förskjuten mot minus så är bilden underexponerad, alltså för mörk. Är den skjuten mot plus så är den överexponerad alltså för ljus! Jag ska försöka väva in hur man har användning av denna nedan.



1. Om man ställer in denna ratt på M så innebär det att du har fullständig kontroll över kameran, du kör i manuell. Med andra ord är det du som ställer bländare, ISO och exponeringstiden själv. Du väljer även om du vill använda blixt eller ej. När du fotar i M-läget så kan du ta hjälp av ljusmätaren och genom den kolla om dina inställningar på exponeringstid, bländare och ISO kommer att ge en bra bild som inte blir alldeles för ljus eller för mörk men i slutändan så är det du som bestämmer. Manuell är bra att anväda när du vill ha 100% kontroll över bilderna. Nackdelen kan vara att det tar lite extra tid att få till den perfekta bilden då man ofta måste ta någon testbild för att se att man blir nöjd med ljuset.

2. Aperture, eller som det heter på svenska bländare. Detta betyder att A är något som kallas för bländarfördel, d.v.s. du sköter bländaren. När du ställer in ett bländartal så anpassar kameran exponeringstiden efter bländaren för att få bilden rättexponerad enligt kamerans ljusmätare.
( Funderar du på hur bländare och exponeringstid funkar tillsammans så rekomenderar jag att du läser mina tidigare lektioner! ) Du kan ändra ISO för att få snabbare och långsammare tider när du är i bländarfördel. Bländarfördel kan vara bra om du vill ha ett bestämt skärpedjup men inte har tid att komma fram till vilka slutartider som passar för att bilden ska bli rättexponerad (att bilden ska bli så ljus som du vill).  Du väljer själv om du vill använda blixt eller ej.

Bilderna under är tagna med bländarfördel. Den vänstra har jag bländare 3.5 och kameran valde en exponeringstid på 0.77 sekund. Den högra är tagen med bländare 20 och kameran valde en exponeringstid på 20 sekunder. Om man tittar på bilderna så är de nästan exakt lika ljusa, vilket bevisar att kameran alltid strävar efter att ta "rättexponerade" bilder.





3. Shutter = Slutare. Detta är exponeringsförval vilket innebär att du ställer exponeringstid och kameran anpassar med en bländare som ger en rättexponerad bild precis som i bländarfördel.  Även här kan du anpassa ISO men för att anpassa bländaren denna gång. Detta kan vara bra om du vet att du behöver en väldigt kort exponeringstid för att få en skarp bild. Du väljer om du vill ha blixt eller ej. Bilderna nedan är tagna i exponeringsförval. Första bilden (vänster)  valde jag en tid på 1 sekund. Kameran anpassade med bländare 3.5. Högra bilden valde jag en exponeringstid på 4 sek och kameran väljer bländare 8. Här en än gång blir bägge bilderna lika ljusa trots att jag valde olika exponeringstider. Detta p.g.a. att kameran strävar efter rätt exponering.







4. P = program automatik ,  den innebär att kameran ställer både exponeringstid och bländare efter ljusmätaren. Du har fortfarande kontroll över blixten och ISO. Bilden under är tagen i detta läge. Kameran valde bländare 5.6 och exponeringstid 1.3 sekund.






5. Auto. Här tappar du all kontroll då kameran själv väljer både bländare, exponeringstid, ISO och bestämmer om den inbyggda blixten ska användas.
Bilden här är tagen i Auto och kameran valde att använda blixt, en exponeringstid på 1/60 sekund och bländare 3.5.



Jag ska väl tillägga att de ord jag använt kan nog variera beroende på vem som anväder dem, exponeringfördel kan även kallas slutarfördel o.s.v.



6. Denhär knappen väljer vilken sorts ljusmätning kameran ska göra. De olika inställningarna kan heta lite olika och kan till exempel vara punktmätning (spot), centrumvägd eller evaluerande. Detta kommer att påverka ljusmätaren som i sin tur styr läge 2-5. På spotmätning så mäter den ljuset där du fokuserar (mellan 3-10% av bilden) alltså ett väldigt litet område i bilden. Bländare och exponeringstid kommer då anpassas för att göra detta lilla område rättexponerat.
När man anväder centrumvägd mätning mäter den ett litet större område men fortfarande väldigt begränsat.
Den sista anväder man när man vill få en så allmänt bra exponerad bild som möjligt, både förgrund, motiv och bakgrund.

7. Detta är exponeringskompensationen. Detta anväder man i de olika lägena 2-5. Om du vill ta en bild i något av dessa lägen men vill att den ska vara ljusare eller mörkare så kan du ställa upp eller ned exponeringskompensationen. Om du ex. ställer ner exponeringskompensationen så kommer kameran att sträva efter att ta mörkare bilder och tvärt om, om du ställer upp exponeringskompensationen!

8. Här kan du välja mellan olika inställningar hur du ska ta bilderna. Du kan ta singelbilder, alltså en och en. Seriebilder d.v.s. du håller ner avtryckaren och kameran tar flera bilder. Du kan även anväda självutlösare om du själv skulle vilja vara med på bild.

OMG, det där tog lite tid att skriva men jag hoppas VERKLIGEN att DU har lärt dig något som du kan få användning för!

Snälla, lämna en kommentar om vad du tyckte om lektionen så jag vet, och även förslag på vad nästa lektion kan handla om. Ha det, syns här snart igen!

Kommentarer
Postat av: Sandra

Ojojoj vad du skriver! Men jätte bra! Ärligt talat har jag inte helt och hållet kopplat när personer har försökt förklara det där för mig genom tal, men nu blev det enklare. När jag läser allt det här märker jag hur bakom flötet jag har varit! Kanske ger mig på kameran snart ;p

2008-09-30 @ 22:13:01
URL: http://luckysaturdayy.blogg.se/
Postat av: allicen

Har fortfarande inte kommit igång med att läsa hur min kamera fungerar, men det känns som (eller jag hoppas) att dina förklaringar skulle vara klockrena om jag hade lite mer koll!

2008-09-30 @ 22:50:51
URL: http://allicen.blogg.se/
Postat av: JENNA

jo, NU såg jag dem! :D



jo, kortet ja, du jag är inte så jätteduktig på photoshop än. ja har fortfarande inte lärt mig klippa ut saker, haahah. därför målade jag bara bakrunden svart, :/

men håller med dej, skulle ha varit mer luft vid armen.

2008-10-01 @ 10:55:35
URL: http://gucciime.blogg.se/
Postat av: erika

Hej! jag tyckte att den här lektionen var väldigt lärorikt och du förklarar på ett jättebra sätt!! :D även om jag inte har en systemkamera så har jag en Sony CyberShot DSC-h7 och men hjälp av dina första lektioner så har jag lärt mig jättemkt! :D

2008-10-01 @ 15:58:25
URL: http://streetgirl.blogg.se/
Postat av: Streetgirl

hehe... jag håller koll på din blogg med bloggkoll (A)

2008-10-01 @ 19:55:32
URL: http://streetgirl.blogg.se/
Postat av: ullrika

fy blubban vad duktig du är! pedagogisk som få :)



här ska pluggas!

2008-10-02 @ 01:14:47
URL: http://akirllu.blogg.se/
Postat av: Ika

Dina lektioner är verkligen jätte bra.. tänk om jag hade köpt mig en kamer med så jag kunde testa :P Kommer senare det och då ska jag leka!! :)

2008-10-02 @ 16:58:58
URL: http://ikasliv.blogg.se/
Postat av: Sarah

nu är det inte så många fotoskola-inlägg men tycker ändå att du borde lägga in dem i en kategori så hittar man lättare till dem ;)

2008-10-06 @ 21:06:43
URL: http://estailo.blogg.se/
Postat av: Cornelia

Älskar din fotoskola, har lärt mig massor :)

2008-10-19 @ 19:06:36
URL: http://cdahlbergs.blogg.se/
Postat av: Johanna

hej! kan du inte göra lite fler såna här inlägg? jag tycker att dom är jättebra.. gärna så basic som möjligt för jag är en riktig nybörjare med min kamera.. :)

2008-11-16 @ 21:50:22
URL: http://jaghamster.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback