Steg 2 i Mickes fotoskola! Bländare!

Hallå allesammans och välkomna till steg 2 i min lilla enkla fotoskola. Idag ska jag försöka förklara vad en bländare är och vad den gör.

Bländaren sitter i objektivet och det är den som bestämmer hur mycket ljus som släpps igenom. Såhär ser bländaren ut, den består av plator som överlappar varandra och kan få hålet att bli större och mindre. Detso mindre hål, detso mindre ljus kommer in såklart.



(inte jag som tagit bilden ovan)

Bländartalen anges i olika heltal och decimaltal. Låga bländartal innebär en stor bländaröppning, medan höga bländartal innebär att öppningen är ganska liten. Som exempel så har jag ett objektiv som jag fick med när jag köpte min D40, ett Nikonobjektiv med brännviden 18-55mm med bländare 3.5-5.6

När det står att den har bländare 3.5-5.6 så innebär det att de är de minsta bländartalen d.v.s. största bländaröppningen objektivet kan ha. När det då står 3.5-5.6 så är det minsta bländartalet inte fast, d.v.s. på dessa objektiv kan man bara ha bländare 3.5 när man har fullt utzoomat i mitt fall när jag har utzoomat på 18mm. I fullt inzoom så kan man som lägst ha bländare 5.6 på mitt objektiv. Det finns objektiv som har en "fast bländare" rakt igenom, d.v.s. att man han ha ex. bländare 3.5 på vilken brännvid som helst (brännvid = inzoomet). Dessa objektiv brukar dock vara väldgt dyra.

Jaha, nu har vi klarat av detdär jobbiga, nu kan vi gå på något mycket roligare vilket är hur man kan använda dethär och vad det gör. Bländaren och exponeringstiden hänger ju ihop i vått och torrt, för att få bilden rättexponerad (få bilden så som man vill ha den ljusmässigt) så måste man anpassa bländare till exponeringstiden. Desto högre bländartal (mindre bländare), desto längre slutartid måste användas för att få bilden ljus och fin.

Då kanske du tänker, "ja, men då kör man väl alltid med ett litet bländartal/stor bländaröppning så får man alltid till korta slutartider. Ja, en klok tanke men nu är det så att bländaren styr även något som kallas skärpedjup. Jag ska visa vad det innebär i några bilder här. Dessa bilder är inte tagna för att vara snygga utan är tagna ur en ren pedagogisk vinkel. ^^

Skärpedjup är hur djupt i bilden skärpan går. Ett kort skärpedjup är när det är skarpt bara en liten bit in i bilden som på bild 1, medan ett långt skärpedjup är när skärpan går långt in i bilden som i bild 4.



Alla dessa bilder är tagna på brännvid 18mm, kottarna står på ca 10cm avstånd från varandra.

Bild nr.1: Där använde jag bländare 3.5, alltså den största bländaröppningen jag kan ha på det objektivet. Kameran valde sedan en exponeringstid på 1/640 sekund. Som du ser så är det ett ganska kort skärpedjup.

Bild nr.2: Bländare 9, exponeringstid 1/100 sekund. Lite längre skärpedjup.

Bild nr.3: Bländare 18, exponeringstid 1/25 sekund. Ännu ett lite längre skärpedjup.

Bild nr.4: Bländare 22, exponeringstid 1/15 sekund. Längsta skärpedjupet bland dessa bilder.

För att summera detta så bli skärpedjupet kortare desto lägre bländartal/större bländaröppning man använder.

Som du ser så ökar exponeringstiden allt eftersom jag använder högre bländartal/mindre bländaröppning, men samtidigt så är bilderna i princip lika ljusa. Det beror då på att man måste ha kortare tider för att få in tillräckligt med ljus när man har en liten bländaröppning.

Man kan leka med skärpedjup på många olika vis, jag tänkte visa några exempel nu.



 När man vill sätta stort fokus på något men ändå visa det som finns i bakgrunden/förgrunden så kan man använda ett kort skärpedjup. Här står ju bollen i fokus, men bilden blir mer intressant med handen i bakgrunden.



Man kan också använda ett kort skärpedjup när man vill markera ett visst djup i bilden.



Eller också använder man det på annat vis. Möjligheterna är oändliga!

Hoppas att ni har lärt er något av detta, ut och testa lite så ska jag komma på vad jag ska försöka gå igenom nästa gång. Kom gärna med förfrågningar om saker och ting och gärna tips om vad jag ska skriva guider om! Ses snart!

Kommentarer
Postat av: Felicia

Älskling, vad roligt att det rullar på för dig.. och du är jätte bra på att förklara! puss på dig! <3 LOVE U!

2008-09-26 @ 13:35:33
URL: http://feliciasnovell.bloggagratis.se
Postat av: matte

superbra förklarat!

2008-09-26 @ 14:06:53
URL: http://femtinio.blogg.se/
Postat av: allicen

Får nog bli lite instruktions-boks läsning här först känner jag nu :S

Fy vad jobbigt!

2008-09-26 @ 14:31:28
URL: http://allicen.blogg.se/
Postat av: Sara

Superbra!

Har letat efter något sånt här! :)

2008-09-26 @ 17:21:31
URL: http://soerens.blogg.se/
Postat av: Anders

Väldigt bra förklarat=) Jag plåtar väldigt mycket själv också... kunde inte förklarat det bättre själv.



//Anders

2008-09-27 @ 08:43:37
Postat av: Agnes

Jag bugar & bokcar för din blogg! (:

2008-09-27 @ 20:59:24
URL: http://billshit.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback